B�rmelyik pillanat lehet az utols�. Akkor meg minek t�r�dj�nk b�rmivel? Mi�rt fektess�nk energi�t b�rmibe? �s m�gis, ha �ppen ez a pillanat az utols� pillanatom ezen a f�ld�n, csakugyan a belet�r�d�sre �s a veres�g �rz�s�re kell elpazarolnom? �gy kell elt�ltenem, mintha m�ris halott lenn�k? Az �let�nk apr�bb megr�zk�dtat�sai gyakran nagyobb vesztes�geinket jelk�pezik: a l�tsz�lag jelent�ktelen aggodalmak a h�tt�rben megb�j� jelent�sebb f�jdalom k�pvisel�i. Valamilyen m�don minden egyes ember a saj�t szelleme b�rt�n�nek rabja. Mi d�nthetj�k el, mire tan�tanak minket a borzalmak. Tan�thatnak arra, hogy megkeseredj�nk f�jdalmunkban �s f�lelm�nkben. Hogy ellens�gesekk� v�ljunk. Leb�nuljunk. Vagy arra, hogy meg�rizz�k a gyermeki r�sz�nket, az �l�nk �s k�v�ncsi r�sz�nket, azt a r�sz�nket, amelyik �rtatlan. Van d�nt�si lehet�s�g�nk: d�nthet�nk �gy, hogy arra figyel�nk oda, amit elvesz�tett�nk, vagy pedig arra, amink m�g megvan. Nem tudod megv�ltoztatni, ami t�rt�nt, amit tett�l vagy amit veled tettek.
*** A tisztelt Olvasó figyelmébe ajánlom korábbi cikkünket:
- Mark Twain Amikor im�dkozol �s egy szeg�ny kopogtat az ajt�don, hagyd ott az Istent az Isten�rt. Az �let egy vid�m dolog volt, ami a s�r fel� vezet� �ton t�rt�nt velem. Nem az a fontos, hogy tudd, hogy mit tegy�l, hanem, hogy tedd, amit tudsz! - Tony Robbins Boldog II. J�nos P�l brevi�riuma. (okt�ber 12. ) A r�zsaf�z�r mond�sa olyan, mint Krisztus arc�nak szeml�l�se M�ri�val egy�tt. A gyermek feje nem ed�ny, amit meg kell t�lteni, hanem f�klya, amit l�ngra kell lobbantani. (Galileo Galilei) �J�zus r�n�zett �s megkedvelte� (Mk 10, 21). �K�v�nom, hogy meg�lhess�tek Krisztusnak ezt a tekintet�t! K�v�nom, hogy megismerhess�tek az igazs�got, hogy �, Krisztus szeretettel tekint r�tok! � (Boldog II. J�nos P�l p�pa - Dilecti Amici, 7. ). �A kegyelmet nem az�rt kaptuk ingyen, mert olcs�, hanem az�rt, mert megfizethetetlen. �
- Oswald kamarák Úgy dolgozz, mintha minden rajtad múlna. Imádkozz, mintha minden Istentől függne. - Szent Ignác Loyola A lelki olvasás az ima életének rendszeres, elengedhetetlen része, és különösen az imádkozó imádság támogatása. - Evelyn Underhill Soha nem vetném le a Szentírás olvasását, de fontos elmélkedni rajta. - Charles Stanley Isten iránti odaadását a mások iránti szeretete szemlélteti, bizonyítja és hitelesíti. - Andy Stanley Abban a pillanatban, amikor minden reggel felébredsz, minden kívánságod és reményed a napra rohan rád, mint a vadállatok. Minden reggel az első munka abból áll, hogy mindezt visszahelyezzük a másik hang meghallgatásába, a másik nézőpont figyelembe vételébe, és hagyjuk, hogy az a másik, nagyobb, erősebb, csendesebb élet beáramlik. Minden nap meg kell tervezned [Isten iránti odaadásodat]. És a tervezés ideje a nap kezdete előtt a legjobb. Ha nem tervezed meg, akkor a napod is megtervez. Tehát fegyelmezetten élem a szentírások tanulmányozását, minden nap elolvasom a szót.
• A zsidók csak három eredendõ géniuszot hoztak létre: Krisztus, Spinoza és én. • Az Egyesült Államokban több hely van, ahol senki sem olyan, mint bárki. Ez az, ami Amerikát teszi. • Az amerikaiak nagyon barátságosak és nagyon gyanakvóak, az amerikaiak, és ez mindig felkavarja a külföldieket, akik velük foglalkoznak, annyira barátságosak, hogy ilyen gyanakvóak lehetnek annyira gyanakvóak, hogy ilyen barátságosak lehetnek csak vannak. • A kommunisták olyan emberek, akik azt képzelik, hogy boldogtalan gyermekkoruk volt. • Hadd hallgassak rám és ne rájok. • Az a pillanat, amikor te vagy bárki más tudja, mi vagy te, nem vagy, te vagy az, aki vagy bárki más tudta, hogy te vagy, és hogy minden, ami a megélhetésből áll, hogy megtudja, mi az, rendkívül nehéz. és mégis az a dolog. • Mindig ugyanolyan korban vagyunk. • Bárki, aki valamit csinál és áll, valamit csinál és áll. Valaki csinált valamit és állt. Bárki, aki valamit csinál és áll, valami olyasmit csinál és áll. Bárki, aki valamit csinál és áll, az áll, aki áll és csinál valamit.
Minden emberi öröm szegény, van bennünk valaki, aki olykor keserű szánalmat olt belénk önmagunk iránt. Ivan Alekszejevics Bunyin Annak, aki a művészetet önmagáért kedveli, sokszor a legkevésbé fontos vagy legszerényebb művészi megnyilatkozások szerzik a legnagyobb örömet. Arthur Conan Doyle A valódi öröm belülről jön. Ha kívül keresed, azt jelenti, hogy magadat nem találod. (... ) Jól akarom érezni magam, s ezért ide-oda kóborolok, fecsegek, szórakozok, hogy benső nyugtalanságomtól megszabaduljak. Müller Péter - Semmit nem lehet utoljára hagyni (... ), nem szabad kapkodni, mert akkor éppen a lényeg vész el. - Mi a lényeg, nagyi? (... ) - Mi? Hát az öröm. Örülni minden percnek, amit az ember a készülődéssel tölt el. Kálnay Adél Ha türelmetlen vagy, mindig elrontod az örömödet. Ha valamit szeretnél, legyen öröm a várakozás is. ) Semmi sem történik előbb, mint ahogy eljön az ideje. Kálnay Adél Az öröm a jel, hogy közel van valaki a világossághoz. Edith Stein Minden ember legnemesebb öröme, ha valami olyant cselekedhetik, amelynek tisztaságában nem kételkedik.
Az eml�kezet megszentelt hely - de k�s�rtetj�rta is. Ez az a hely, ahol a d�h�m, b�ntudatom �s f�jdalmam �hes madarakk�nt k�r�znek, �s mindig ugyanazokra a r�gr�l maradt csontokra csapnak le. Ha megk�rdezn�nek, mi a leggyakoribb diagn�zis az �ltalam kezelt emberek k�z�tt, nem a depresszi�t vagy a poszttraum�s stressz-szindr�m�t eml�ten�m, j�llehet ezek a betegs�gek t�lont�l gyakran fordulnak el� azok k�r�ben, akiket megismertem, megszerettem, �s elvezettem a szabads�gukhoz. Nem, hanem az �hs�get. �hez�nk. �hez�nk a j�v�hagy�sra, a figyelemre �s a gyeng�ds�gre. �hez�nk a szabads�gra: arra, hogy magunkhoz �lelhess�k az �let�nket, hogy igaz�n megismerj�k �nmagunkat, �s �nmagunk lehess�nk. A szabads�gunk abban rejlik, hogy megtanuljuk magunkhoz �lelni azt, ami t�rt�nt. A szabads�g azt jelenti, hogy minden b�tors�gunkat �sszeszedve lebontjuk a b�rt�n falait, egyik t�gl�t a m�sik ut�n. Az Auschwitzban t�lt�tt id� els� heteiben megtanulom a t�l�l�s t�rv�nyeit. Ha siker�l ellopnod egy darab kenyeret az �r�kt�l, h�s vagy, de ha egy fogolyt�rsadt�l lopsz, sz�gyenbe ker�lsz, �s akkor meghalsz; verseng�ssel �s uralkod�ssal nem juthatsz sehova, a l�nyeg az egy�ttm�k�d�s; ha t�l akarod �lni, akkor �t kell l�pned a saj�t sz�ks�gleteiden, �s valaki vagy valami m�s mellett elk�telezned magad.
New york). Egyik legismertebb verse "in laudem confiniorum", a török ellen Európát védelmező magyar végvárak vitézi életének dicséretére íródott – ugyanez a Balassi viszont éveken keresztül élt apja mellett a bécsi udvarban, majd ugyancsak hosszú időt töltött Báthori István erdélyi, később pedig lengyel királyi udvarában, nála jobban talán egyetlen magyar sem ismerte az udvari stílus és viselkedés kifinomult szabályrendjét. Vallásos költészete a szerelmi indulatok hevességével szól, szerelmi költészete vallásos magasságba szárnyal (és teológiai fogalmakat használ). Évtizedekig vitáztak a tudósok, hogy vajon az első reneszánsz költő vagy az utolsó trubadúr díszítő jelzői jellemzik-e jobban költői nyelvét, irodalomtörténeti helyét a magyar irodalomban. Akármelyik is, annyi bizonyos: egyszerre archaikus és korán túlmutató, modern jelenség volt. A korabeli költői divatokat az ősforráshoz, Petrarcához térve frissítette fel, ám utolsó korszakában már manierista vonásokat mutatnak versei, s beépíti a török költészet formakincsét is.
2 Generációs Ház Eladó, 2024