Szöveges módú Pascal programozás Sokan közülünk már jóval a grafikus felhasználói felületek (GUI-k) és integrált fejlesztőkörnyezetek (IDE-k) megjelenése előtt Pascal programokat írtak. Sokan mások pedig kezdők a Pascal programozás területén, és szeretnék kipróbálni a nyelv egyszerű eszközeit. Megint másoknak konzolos vagy szöveges módú alkalmazásokat kell fejleszteniük, hogy komplex rendszer vezérlő feladatokat hajtsanak végre. A Lazarus ideális környezetet kínál a Pascal elsajátításához, és a szöveges módú programok fejlesztéséhez. Az IDE összes lehetősége kihasználható, beleértve a Forráskód szerkesztőt a szintaxis kiemeléssel, a függvénytárakhoz való hozzáférést, bővített keresést, kódkiegészítést, és szintaxis ellenőrzést. Ha nem szeretnél form-okat vizuális komponensekkel, a Lazarus forráskód szerkesztője akkor is remek segédeszköz lesz a fejlesztéshez. Lefordíthatod és futtathatod a programodat a fejlesztés alatt, a szerkesztő elhagyása nélkül. Konzolos projekt készítéséhez kattints a fő menüsorban a Projekt -> Új projekt... menüpontra és válaszd a Program, Konzolos alkalmazás, vagy az Egyedi program valamelyikét.
Ha nincs grafikus meghajtó a gépben, akkor grafikus meghajtó= -2 lesz. Ha befejeztük a munkánkat a grafikus képernyôn, akkor a CloseGraph utasítással zárjuk be azt. Vonalas geometriai alakzatok: Ezek olyan alakzatok, melyek rajzolásához elegendô egy vonal. Itt lehetôség nyílik az egyenes rajzolási módjának beállítására is (SetLineStyle eljárás). Vonalrajzoló eljárások a következôk: Arc – Körív Circle – Kör Drawpoly – Polinom Ellipse – Ellipszis Line, LineTo, LineRel – Egyenes Rectangle – Téglalap Festett geometriai alakzatok: Ide azok az eljárások sorolandók amelyek körvonala zárt belül pedig egy színnel vagy mintával vannak kitöltve. Létrehozásuk két féle módon történhet: vagy megrajzoljuk a körvonalat, és azt festjük ki (FloodFill eljárás), vagy pedig eleve festett alakzatokat rajzolunk. Ez utóbbit a következô eljárásokkal tehetjkük meg: Bar – Téglalap Bar3d – Téglatest FillEllipse – Ellipszis FillPoly – Sokszög Pieslice – Körcikk Sector – Elipsziscikk Szöveg a grafikus képernyôn: Grafikus képernyôre a szöveget másképp kell írni mint a karakteresre.
A Copy a kijelölt szöveget másolja, a Cut parancs a kijelölt szöveget vágja ki a vágólapra. A Paste parancs a vágólap tartalmát szúrja be a kurzor pozíciója után, míg a Clear parancs a kijelölt szöveget törli. A Show clipboard a vágólap tartalmát mutatja meg egy ablakban. Az utolsó két menüpont a szövegszerkesztő és a Windows vágólapja között teremt kapcsolatot, így más, windows-os alkalmazásból is tudunk szövegeket másolni a forráskódunkba, és fordítva. A Search menüpont többek között a keresés és csere funkcióját valósítja meg. Erről lentebb bővebben szólunk. Run: a leforított program futtatása lehetséges a Run menüparanccsal, illetve a lépésről-lépésre történő végrehajtás parancsai (Step over és Trace into) találhatók itt. A Compile menüpontban választható ki a Compile (futtatás) és a Make (szerkesztés) menüpont. Utóbbira akkor van szükség, ha a programunk több programegységből áll, például unitokat is használunk benne. A Make parancs a külön-külön lefordított kódrészeket szerkeszti egybe futtatható programmá.
2 Generációs Ház Eladó, 2024